Sunday, February 01, 2009

因為快回香港渡假關係﹐今個農曆新年﹐我決定留在都柏林﹐沒有跑到倫敦去。這是三年來的首次。也於是﹐妹妹上週末在公司旗艦店開幕典禮後﹐便匆匆從英國首都飛來﹐跟我吃一個團年飯﹐順便初嚐愛爾蘭首都的農曆新年氣氛。

當然﹐最後那一句話很不負責任。可能我依然故我﹐依然不認識一個中國人關係﹐除了公司有同事突然跟我道聲「新年快樂」外﹐我完全感受不到一絲農曆新年的氣氛。所以﹐妹妹也不可能感受到一點。跟倫敦相比﹐實在差得太遠。(話得說回頭。這又其實很正常罷。都柏林又怎能跟倫敦相比﹖)

為了慶祝農曆新年﹐年初一待我下班後﹐我們便跑到戲院看一部賀歲片。這是我們以前在香港年三十晚必定會做的事情。跟父母一起看罷電影後﹐便到年宵市場逛逛。

或者是奧斯卡在即﹐最近實在有許多很吸引的電影上畫。不過﹐我最有興趣的﹐是《SLUMPDOG MILLIONAIRE》和《FROST/NIXON》。都是《泰晤士報》大力讚好的作品。因為上映時間關係﹐我們最後選了《SLUMPDOG MILLIONAIRE》。一部全英國製作的電影。

老實說﹐電影是好看的。要輕輕鬆鬆過兩個小時﹐這是一個不錯的選擇。況且﹐看得開心。實在很適合做我們的賀歲片。(當然﹐假如我對印度歷史有多點認識﹐我可能不會看得如此開心。始終﹐裡面有些事情﹐不是一個外人能夠容易理解的罷。像回教徒遭殺害。)

不過﹐說這一部英國片子會奪得今年奧斯卡的最佳電影﹐實在有點過份罷。因為我不同意它是這樣的好。《泰晤士報》力捧﹐只因它是一部純英國的製作罷了。從來﹐《泰晤士報》都是一份愛國愛得極過份的報紙。在他們眼中﹐只要是英國的東西﹐便是最好的。

當然﹐邏輯上﹐《SLUMPDOG MILLIONAIRE》可以是最佳電影的大熱門﹐只要其餘獲提名的電影都不及它的話。我沒有看過其他獲提名最佳電影的作品﹐所以不大敢說。只是﹐假如《SLUMPDOG MILLIONAIRE》的確比其他的都好﹐今年的電影水準是有點不濟罷。我不是說《SLUMPDOG MILLIONAIRE》不好﹐只是不是好得可以成為最佳電影。

況且﹐裡面有些事情﹐是交代得不清楚。

我沒有讀過原著小說。雖然﹐朋友早就給我介紹過。我老是提不起興趣。所以﹐我不知道電影是否跟足小說的故事。

我最不明白的﹐是何解JAMMAL會曉得誰發明手槍﹖是我在電影院裡錯過了些什麼嗎﹖我不明白為何看到哥哥開槍殺人﹐便曉得是誰發明手槍。

10 comments:

michelle said...

唔,我也有打算看這套電影。
hey, The Man, 剛巧今晚租看了 "The Children of Huang Shi", 在字幕尾看到原來是 The Bank of Irland 支助的呢 ;)

Snowdrops said...

Okay as I just saw Slumdog last night I cannot resist commenting on your blogpost, in spite of the fact that I'm not supposed to be surfing the net.

Jamal knows the answer to the question of who invented the revolver because his brother bragged about how his ownership of a Colt .45 (or whatever, I can't remember exactly) means that he's the boss. So it is easy for Jamal to pick out Colt as the answer from the four choices given.

I thought the movie was excellent, and perhaps the fact that the other Oscar contenders are not without their critics (The Reader apparently sentimentalises the Holocaust; Revolutionary Road apparently gets the back up the WaPo reviewer) gave it a bigger chance than it otherwise would have deserved. I read F Scott Fitzgerald's The Curious Case of Benjamin Button (got the book from Waterstone's 3-for2- sales), and apparently this is the other frontrunner for Best Picture, so it'd be interesting to see it when it eventually comes out here.

Anyway, just also want to say that I'm very sorry to hear you haven't had a more traditional Chinese new year in Dublin. Yes, I agree Dublin doesn't compare to London at all. I'm glad though that your sister was with you for the New Year. Perhaps the next CNY if you're still around Dublin you would be most welcome to join us for dinner.

Enjoy your HK trip.

Anonymous said...

可以回香港度假,很羨慕呢。

The Man Who Loves Everton said...

michelle,

Is the movie good? Btw i don't know they still have money to sponsor anything? (Of course, I'm glad to see them have money.)

The Man Who Loves Everton said...

Snowdrops,

Thanks for your invitation. Let's see. Seems that it's too eaerly to say something about next year.

I'm sorry for tempting you to make a comment on my blog when you are not supposed to be surfing the net.

I like Slumdog. It's entertainig. But not excellent, I'm afraid. I still don't think that it's the material for the best picture. Particularly after watching Frost/Nixon. I know Benjamin Button is another good one. Will see it when I'm in HK. (It will open on the sixth here.)

Yep, you may be correct. It's easy enough for him to pick up the answer amongst the four. And, as I said, I might miss something in the movie.

The Man Who Loves Everton said...

Readandeat,

To me, it's an once-a-year thing. And with no children by my side at this moment, it's much easier for me to go back.

May said...

when r u getting back to HK? we shd hold a gathering for u :P

The Man Who Loves Everton said...

May,
If everything's fine, I should be on HK soil this weekend. Hope the weather here will be milder at that time. The snow was rather heavy this morning. And you may have known from the news that Heathrow was closed.

The Sweet Piscean said...

你看了The Curious Case of Benjamin Button沒有?

The Man Who Loves Everton said...

cha,

it will open on the coming friday. so probably i'll see it when i'm in hk (i know it is).