Saturday, November 15, 2008

前言﹕這是一個叫「兩週一聚」的活動。是網友MICHELLE發起。每月十五日﹑三十日﹐一班住在世界不同角落的香港人都會一起寫同一個題目。今天是第二次相聚。主題定為「愛」。是廣泛的愛。參加者只能用上七百個中文字(包標點符號)﹐來寫一個關於「愛」的短篇故事。

從市場回來﹐便覺得一切都不對樣。果然﹐才放下籃子﹐管家盧媽便一臉愁容鑽進廚房。看她欲言又止﹐我已經知道發生了什麼事。

「他終於帶走了宛兒﹖」我出奇冷靜地問。

盧媽搖頭淒涼地道﹕「小姐還在睡房......他......他希望先跟你面談......今晚......」她再講不下去﹐因為眼淚已經奪眶而出。我給她遞上手帕﹐安慰道﹕「這十年來﹐我們不就是等待這一天﹖」吩咐盧媽打點好籃子裡的祭品後﹐我便走出廚房﹐在梅生靈前裝了一柱香。

我停在女兒房外躊躇。正要推門入內﹐聽得裡面的呻吟仿彿比以往更悲淒﹐眼眶後便傳來一陣熱﹐我於是頭也不回直奔書房﹐靜候日落。

跟十年前一樣﹐死神依舊準時晚上九點到訪。我邀他到書房。我不希望盧媽聽見我們的對話。雖然她已經不是什麼外人。假如沒有盧媽﹐我不知道自己是否熬得過這十年。

「你是否跟丈夫有同樣決定﹖」才坐下﹐死神便開門見山地說﹕「你該記得﹐你還可以多活五年。」

我當然記得。就是這多餘的五年﹐梅生決定先放棄自己最後十年生命﹐來讓女兒多賺些年月﹐等候醫學進步﹐尋找得到治療那個病的方法。梅生說﹐病癒後﹐宛兒這個小女孩還需要母親親自教導。

我刻意再次墮進回憶的汪洋。完全不知道死神已經悄悄離開。

是盧媽把我帶回現實罷。我聽到她在我身後幽幽道﹕「他已經帶走了小姐。」

我望出窗。縱然是農曆十五﹐外面一片漆黑。

「夫人﹐恕我多言。我其實很明白。我亦曾做過母親。我也寧願看著自己女兒死﹐不願意看她活著處處受痛苦。」

比起沒有了女兒的母親﹐沒有母親的女孩苦更多。那天﹐梅生是這樣結束我們的爭辯。

(連標點﹐全文共六百四十四字。)

[按﹕報名參加派對的有﹐
筆路,
Michelle,
Mad Dog,
揚眉女子,
OUT OF TRACK 思 想 出 軌,
媽媽阿四,
小孜媽,
athrunz,
Zero,
,
Readandeat]

14 comments:

michelle said...

you like dramatic hein :S 苦啊。

揚眉女子 said...

我都寫左.

** OUT OF TRACK 思 想 出 軌 ** said...

http://lifeisoutoftrack.blogspot.com/2008/09/blog-post_22.html

i wrote it a while ago. it is qualified to put quoted here and shared by others? I love this topic so i have to try to submit here. If it is not qualified, i will submit another story before Ireland gets into Nov 16th :)

Anonymous said...

我已經完成了。

** OUT OF TRACK 思 想 出 軌 ** said...
This comment has been removed by the author.
** OUT OF TRACK 思 想 出 軌 ** said...

thank you! Im honor to join! Thank you everyone for visiting, kindly leave a comment-It'd mean a lot to me. It is a story about a married woman not having love from husband but from another man outside of the marriage. She wrote a letter for her best friend in teenage days to share her sad and joy about her love

Zero said...

I've done mine

Anonymous said...

慘,無橋﹗

呢次可能要食白果了。

said...

雖然遲了點, 不過也 upload 了。

Anonymous said...

終於上載了。(大口呼氣﹗)

http://c9aimeili.wordpress.com/2008/11/15/love/

The Man Who Loves Everton said...

michelle,

to be honest, i like this story. but not well written. wasted.

The Man Who Loves Everton said...

out of track, athrunz, zero et 芸,

thanks for joining this party. i think you all enjoy it very much. again, thanks for michelle for thinking of such kind of brilliant thing.

The Man Who Loves Everton said...

readaneat,

sorry for putting you under pressure. but i do like this topic.

and......you have your say a month later. am looking forward to it.

The Man Who Loves Everton said...

readandeat,

actually, the stories you always write about the god of cookery and your daughter are exactly what this topic is about. don't you think so? say the tea bags yesterday. so sweet.