Saturday, May 09, 2009

我當然希望能夠給自己的孩子最好。我堅持﹐在能力範圍內﹐父母必定要提供一個最好的環境予孩子成長。只要能力許可﹐一切都要是最好的﹐不能接受SECOND BEST。因為只有這樣﹐我們才能報答上天賜予我們的那份寶貴的禮物。

當中﹐包括教育。

也許﹐又有人以為我在抹黑香港。不過﹐我真的不希望自己的孩子在香港受教育。因為我怕他們畢業後還是不能夠分辨是非好壞。我不大怕孩子讀書成績不如別的孩子﹐因為讀書成績跟一個人的成就沒有太大的直接關係﹔我也不大怕孩子比別的孩子特別頑皮﹐因為孩子本來就應該是要頑皮的。我怕的﹐是他們不知道什麼叫做好﹐什麼叫做壞﹐不知道是其是﹐非其非。

一個不能夠分辨是非好壞的成年人﹐是無藥可救的。可惜﹐回歸後﹐在這個前英國殖民地成長的孩子已經很難學懂分辨是非好壞。因為環境不容許他們學懂這樣的一個做人的大道理。一個比讀書成績還要緊的道理。雖然﹐當宗主國變成了中國後﹐是否能夠分辨是非好壞﹐已經跟一個人的成就再沒有直接關係。可悲地﹐這甚至是一丁點關係也再沒有。

當香港變得越來越像一個中國大陸沿海城市後﹐一個人要出人頭地﹐最重要還是要拋下自己的尊嚴和性格﹐學懂跟隨主人的喜惡習慣。當主人指著一隻鹿嚷著說那是一匹馬的時候﹐我們便要爭先恐後地指著那一隻鹿嚷著說是一匹馬﹔當主人說馮京其實是馬涼的時候﹐我們便唯恐落後別人趕著爭說馬涼﹐而忘掉馮京才是真正的名字。這樣才是在回歸後的香港上位之路。

記得早幾年前﹐有位朋友在酒館裡輕嘆道﹕「這個年頭﹐識人比識字緊要。」一個國際大都會淪落到如此地步﹐不能教人不感到一陣淒涼。在這樣的環境底下﹐我們還怎樣教導年青人去堅持自己的理想。一切好壞是非的標準都已經完全給扭曲過來﹐變得再沒有本來的面貌。沒有好壞是非的標準﹐我們還怎能夠談什麼理想﹖

看著有意從政以改善社會的年青人都紛紛加入民建聯﹐以求得到坐位高堂的人「慧眼」賞識﹐賜予一官半職﹐以求光宗耀祖的同時﹐也解決自己一切生活所需﹐我們該知道香港這個前英國殖民地是不可能教育出一些有承擔﹑有理想的年青人。當香港的下一代也爭相趕著去忘記一九八九年六月四日在天安門廣場上發生的那場屠殺的時候﹐我還怎能放心要我的孩子在這座城市受教育。我相信﹐忘掉「六四」是加入民建聯的首要條件。

在隨《觀察家》雜誌附送的那本私校專輯裡﹐有一位英國私校家長說道﹕「We are not a well-off family at all, and we pay a great deal of money to give them this education. But I believe the payback will be worth it. I would have worried about my daughters being influenced by some children whose family did not share the same philosophy and ideals we do.」

正好講中了我心裡面的想法。

6 comments:

Haricot 微豆 said...

Comment #1:
I agree: 為三斗米折腰,而願做应声蟲,悲矣!!

Comment #2:
However, I do not necessarily agree with what the other parent said re: "I would have worried about my daughters being influenced by some children whose family did not share the same philosophy and ideals we do." I think that sounds a bit snobbish and elitist. Take it to the extreme: Does it mean parents should segregate their kids from other "not-my-own-kind" children according to class, race, religion, values and beliefs? I think it is more important for children to appreciate diversity, accept differences, and learn the skills to establish their own right/wrong regime (with guidance from parents, teachers and elders, where required).

Haricot

The Man Who Loves Everton said...

Haricot,

I accept it's a bit snobbish. And I accept that I'm a bit snobbish. On education. Otherwise I won't dream of having my children in Eton or Harrow or Winchester.

Yes, it's important for children to appreciate diversity and accept differences. But i don't think a snob won't appreciate diversity and accept differences. There's no contradiction.

森林 said...

在六四那夜,
我會為你燃點手裡的燭光...

chilli mom said...

因為我自己是 100% 本地培訓,我又不是太過負面,其實我心裡反而是幾喜歡香港的。不過呢,香港社會比從前分化,是事實的,不同階層的人接觸愈來愈少了。

教育嘛,是我的正職,我是一個 full time mom。教育小朋友,最難是自己果關,因為小朋友一定被父母影響最大的。當然,找學校是好煩人的(煩C我!),不過,找那一間學校也是父母決定的,所以也是父母影響最大。

這裡沒有甚麼是完美的,只有利用有限的資源做你自己想的最好。

The Man Who Loves Everton said...

森林,

Yea, please. I'm afraid I can't be in HK on the 4th of next month. Though I did think of coming back. Yes, I have one but......sorry.

The Man Who Loves Everton said...

Chilli mom,

True. 只有利用有限的資源做你自己想的最好。

That's very true. Unfortunately.

Having said that, I still think that what the curriculum of HK can provide to the children may not be sufficient to equip them to face the the future challenges in globalisation. HK is just too small.